Z roku na rok silniki ewoluują uzyskując coraz większą moc z relatywnie małych pojemności. Oznacza to, że ich poziom skomplikowania jest coraz większy, ale zarazem są też bardziej wrażliwe na zabrudzenia niż kiedykolwiek przedtem. Nie od dziś jednak wiadomo, że wpływ na ich wydajność ma także samo paliwo. Im wyższa jego jakość, tym większa moc i lepsze osiągi.
Rozwój branży motoryzacyjnej nie ograniczył się jedynie do samej technologii czy konstrukcji maszyn i części, ale wpłynął również na produkcję paliw. Te wyższej jakości nie tylko korzystnie wpływają na wydajność i pracę silnika, ale wręcz przedłużają jego żywotność. Zasada ta dotyczy nie tylko zwykłych samochodów, ale przede wszystkim maszyn tworzonych z myślą o sportach motorowych.
Klasyczne benzyny
Tradycyjne paliwo z dodatkiem etanolu powoduje, że układ spalania wytwarza więcej ciepła. Im wyższe stężenie etanolu w benzynie tym cieplejszy silnik, co w konsekwencji może spowodować wiele problemów – w tym przegrzanie silnika. Ponadto, pozostawienie tradycyjnego, „agresywnego” paliwa w zbiornikach wpływa na rozpuszczanie się przewodów i uszczelek. Oczywiście stacje benzynowe w swojej ofercie posiadają również paliwa premium, które są znacznie lepszej jakości (czyszczą silnik z osadów i chronią przed gromadzeniem się nowych), jednak wciąż powinny być one stosowane głównie do samochodów użytkowych, a nie np. tankowania gokartów.
Paliwo a praca silnika
Benzyna alkilatowa powoduje, że maszyna działa dłużej niż na zwykłym paliwie. Dzieje się tak z powodu znacznie czystszego procesu spalania, co korzystnie wpływa chociażby na świece zapłonowe. Brak etanolu, benzenu i węglowodorów aromatycznychzapewnia brak korozji elementów silnika i sprzętu tam gdzie mają styczność z paliwem. Substancje te występują w zwykłej benzynie i są bardzo szkodliwe dla zdrowia – mogą spowodować poważne problemy, takie jak na przykład nowotwory.
Należy pamiętać, że silnik to wiele mechanicznych części, których spoiwem jest m.in. paliwo. Muszą ze sobą współpracować, by był on jak najbardziej wydajny i wytrzymały. W końcu to serce maszyny, a to, co do niego wlewamy, ma ogromne znaczenie zarówno dla niej, jak i w konsekwencji – dla naszego zdrowia. Dla przykładu, tradycyjne benzyny stosowane na zamkniętych torach kartingowych powodują bóle głowy oraz nudności. Wystarczy zmienić paliwo na benzynę alkilatową, która nie wytwarza spalin i możemy bez przeszkód cieszyć się jazdą – radzi Kamil Skorupski, prezes zarządu firmy Warter Fuels.
Stosowanie takiego paliwa pozwala również uniknąć korozji gaźników oraz pozostałości i śladów spalania wewnątrz komory urządzenia, takich jak np. nagar. Wpływa też na rzadsze wymiany filtrów oraz nie uszkadza gumowych uszczelek w silniku. Co ciekawe, w odróżnieniu od zwykłych benzyn nie absorbuje wody, a co za tym idzie – znika główna przyczyna korozji elementów silnika.
Wygoda czy zysk dla maszyny?
Korzystając z benzyny alkilatowej można mieć pewność, że będzie ona działać dłużej niż na zwykłym paliwie. Oszczędza się także środki, które mogłyby zostać wydane na naprawę – świeca zapłonowa nie zanieczyszcza się tak szybko, jak przy korzystaniu ze zwykłego paliwa, a czysty silnik gwarantuje płynniejszy rozruch i wyższą wydajność. Ważny jest też aspekt ekologiczny, gdyż emisja smogu podczas pracy na benzynie alkilatowej jest zmniejszona o 40%.
Zatem wartość inwestycji w ten rodzaj paliwa sprowadza się nie tylko dla wygody i bezpieczeństwa. Zmiana nawyków pomoże uniknąć kosztownych napraw, bo oprócz remontu silnika należy również wziąć pod uwagę koszty przestojów, a taka benzyna zapewnia również okres przydatności do 24 miesięcy. Bez względu na to, czy będzie to karting, motocross, łódź, skuter, jet ski, czy jeszcze coś innego – wystarczy cieszyć się sportem.